Polscy seniorzy coraz chętniej korzystają z bankowości internetowej i mobilnej. Płacą bezgotówkowo i inwestują. Jednak wciąż są narażeni na oszustwa internetowe.
Bankowość mobilna i bezgotówkowe płatności to już codzienność dla wielu seniorów. Jak wynika z badania „Seniorzy w świecie cyfrowych finansów”, aż 60% seniorów w Polsce korzysta obecnie z bankowości za pomocą smartfona. Badanie przeprowadzono pod koniec stycznia br. na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) we współpracy ze Związkiem Banków Polskich
Bankowość mobilna i bezgotówkowe płatności hitem
Ponad połowa seniorów podczas robienia zakupów online płaci przelewem bankowym. Ponadto prawie co trzeci senior płaci BLIK-iem.
Seniorzy coraz chętniej sięgają również po produkty finansowe, które pozwalają im oszczędzać i inwestować. Większość z nich (ponad 70%) uważa, że oferta i obsługa klienta instytucji finansowych jest dobrze dopasowana do potrzeb osób starszych. Jednak prawie co 3. osoba w wieku 60+ stwierdziła, że brakuje im atrakcyjnych propozycji oszczędzania lub inwestowania. Prawie połowa seniorów posiada konta oszczędnościowe, a co trzeci respondent w ramach inwestycji wybiera lokatę. Maleje natomiast popyt na kredyty konsumpcyjne.
Oszustwa internetowe
Niestety, seniorzy są wciąż narażeni na oszustwa internetowe. Jak wynika z badania WIB, aż co trzeci badany przyznał, że próbowano od niego wyłudzić lub wyłudzono pieniądze/dane osobowe za pomocą oszustwa internetowego. Współcześni przestępcy asymilują się ze światem cyfrowego seniora, co jednak nie wyklucza tradycyjnych metod oszustw skierowanych przeciwko osobom starszym.
Instytucje finansowe coraz częściej angażują się w działania edukacyjne, które mają na celu zwiększenie świadomości seniorów na temat bezpieczeństwa w sieci. Wzrosła również rola edukacyjna instytucji finansowych jako źródła informacji na temat bezpiecznego korzystania z internetu, w tym e-bankowości.
Źródło: Materiał prasowy