Sektor transportu, spedycji i logistyki (TSL) w Polsce odnotowuje spadki w ostatnich miesiącach, co wyraźnie widać w wynikach Barometru EFL na IV kwartał 2024 roku.
Subindeks dla tej branży wyniósł 51,6 pkt., czyli o 2,2 pkt. mniej niż w III kwartale. To już trzeci z rzędu spadek wskaźnika i najniższy wynik w całym roku. Choć sytuacja nie napawa optymizmem, eksperci podkreślają, że nastroje przedsiębiorców w 2024 roku były najlepsze od trzech lat, a sektor nadal widzi perspektywy rozwoju.
Wciąż powyżej progu ograniczonego rozwoju
Mimo spadków w poszczególnych kwartałach, wartość subindeksu dla transportu w każdym odczycie 2024 roku przekraczała poziom ograniczonego rozwoju. To oznacza, że firmy transportowe nadal dostrzegają możliwości rozwoju swoich działalności. Co więcej, wynik sektora TSL na IV kwartał 2024 roku (51,6 pkt.) był drugim najwyższym spośród sześciu badanych branż – lepszy rezultat odnotowało jedynie budownictwo (53,9 pkt.).
Jednak analiza szczegółowych danych pokazuje, że przedsiębiorstwa transportowe ostrożnie podchodzą do planów inwestycyjnych i prognoz wzrostu przychodów. Czy oznacza to początek dłuższego trendu spadkowego?
Spadek sprzedaży i inwestycji
W IV kwartale tylko 25% firm transportowych spodziewa się wzrostu przychodów, co stanowi spadek o 4 punkty procentowe w porównaniu do III kwartału. Z kolei 69% prognozuje utrzymanie obrotów na tym samym poziomie, a 6% obawia się ich spadku.
Jeszcze bardziej widoczna jest zmiana w obszarze inwestycji. Zaledwie 13% przedsiębiorców planuje zwiększyć nakłady inwestycyjne, podczas gdy trzy miesiące wcześniej taki zamiar deklarowało aż 26% badanych. Większość firm (59%) zamierza utrzymać poziom inwestycji, co pokazuje, że sektor coraz ostrożniej podchodzi do ryzyka finansowego.
Inflacja? Problem marginalny
Jednym z najciekawszych wyników badania jest podejście firm transportowych do inflacji. Zaledwie 6% przedsiębiorstw obawia się jej negatywnego wpływu na swoje biznesy. To aż o 14 punktów procentowych mniej niż w III kwartale, a jednocześnie najniższy wynik spośród wszystkich badanych branż. Dla porównania, w sektorze HoReCa inflacji obawia się 23% przedsiębiorców, a w handlu 16%.
Co więcej, aż 20% firm transportowych uważa, że inflacja może mieć pozytywny wpływ na ich działalność, a 59% ocenia ją jako neutralną. To pokazuje, że sektor TSL skutecznie radzi sobie z jednym z największych wyzwań gospodarczych ostatnich lat.
Branża leasingowa odczuwa skutki spowolnienia
Spadek aktywności w sektorze transportowym odbija się również na wynikach branży leasingowej. Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że finansowanie pojazdów ciężkich w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2024 roku spadło o ponad 15% rok do roku. To wyraźny sygnał, że firmy transportowe wstrzymują się z większymi zakupami, czekając na stabilizację rynku.
Najlepsze nastroje od trzech lat
Mimo krótkoterminowych wyzwań, rok 2024 pozostaje jednym z najlepszych dla sektora TSL pod względem nastrojów przedsiębiorców. Eksperci podkreślają, że ogólny wynik Barometru EFL dla IV kwartału (50,6 pkt.) wskazuje na przekroczenie progu ograniczonego rozwoju, co oznacza, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa widzą szanse na rozwój.