0.4 C
Wrocław
czwartek, 23 stycznia, 2025
Strona głównaLifestyleMłodzi i starsi za kierownicą - recepta na bezpieczeństwo

Młodzi i starsi za kierownicą – recepta na bezpieczeństwo

-

Dwie skrajne grupy, jeden wspólny cel: bezpieczna podróż.

Młodzi kierowcy, pełni werwy i pewni siebie, często przeceniają swoje umiejętności. Starsi, doświadczeni, ale ze zmysłami osłabionymi przez czas, również stają przed wyzwaniami na drodze. Jak zapewnić bezpieczeństwo obu grupom?

Młodzież w wieku 18 lat, nie tylko fizjologicznie, pozostaje w fazie dojrzewania, przejawiając chęć uniezależnienia się od rodziców i większą podatność na wpływ rówieśników. Młodzi kierowcy, pełni wiary we własne możliwości, często jeżdżą z nadmierną prędkością, dążąc do współzawodnictwa i dostosowania się do norm społecznych czy rówieśniczej presji. Dodatkowo, młodzi kierowcy częściej narażają się na większe ryzyko na drodze, zwłaszcza jeżdżąc w nocy, przewożąc pasażerów, rzadziej stosując pasy bezpieczeństwa oraz kierując starszymi (tańszymi) pojazdami w gorszym stanie technicznym – tłumaczy Maria Dąbrowska-Loranc Kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).

Młodzi gniewni?

Statystyki nie kłamią – młodzi kierowcy (18-24 lata) są w grupie podwyższonego ryzyka. W 2023 roku byli oni sprawcami 11,37 wypadków na 10 000 populacji, podczas gdy wśród seniorów (60+) wskaźnik ten wyniósł 3,65. Dlaczego tak się dzieje?

  • Niedojrzałość i brak doświadczenia prowadzą do błędnej oceny sytuacji i ryzykownych zachowań.
  • Przecenianie własnych umiejętności miesza się z brawurą, co często kończy się
  • tragicznie.
    Poczucie bycia „nieśmiertelnym” utrudnia młodym kierowcom dostrzeżenie zagrożeń.

Seniorzy na drodze – ostrożność i profilaktyka

Starzejące się społeczeństwo to coraz większe wyzwanie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W 2050 roku blisko połowa populacji UE będzie mieć 50 lat lub więcej.

Nie ma precyzyjnego wieku, w którym należy przestać prowadzić pojazd, ale wraz z wiekiem u większości ludzi obniża się sprawność psychofizyczna. Zmniejsza się wrażliwość układu nerwowego, pogarsza się widzenie, słuch i zdolności reakcji. Badania wskazują, że największe zmiany czasu reakcji występują w wieku 50-60 lat oraz po 65 roku życia. Osoby po 75 roku życia charakteryzują się nawet dwukrotnie dłuższym czasem reakcji w porównaniu do osób młodszych – zwraca uwagę dr Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog transportu, traumatolog z ITS.

Jak zapewnić bezpieczeństwo seniorom za kierownicą?

  • Regularne badania lekarskie i psychologiczne to podstawa.
  • Doskonalenie umiejętności jazdy poprzez kursy i szkolenia.
  • Uświadamianie seniorów o ich ograniczeniach i sposobach na ich kompensację.
  • Dostosowanie nawyków jazdy do zmienionych możliwości.

Recepta na bezpieczeństwo – wspólna odpowiedzialność

Zapewnienie bezpieczeństwa na drodze to zadanie nas wszystkich.

Dla młodych kierowców:

  • Stopniowe zdobywanie doświadczenia pod okiem doświadczonych kierowców.
  • Stosowanie się do przepisów i ograniczeń prędkości.
  • Unikanie brawury i ryzykownych zachowań.

Dla seniorów:

  • Szczera ocena swoich możliwości i rezygnacja z jazdy, gdy staje się ona zbyt niebezpieczna.
  • Korzystanie z alternatywnych środków transportu, gdy jazda samochodem staje się uciążliwa.
  • Zaangażowanie rodziny i bliskich w zapewnienie seniorom bezpieczeństwa na drodze.

Pamiętajmy, że bezpieczeństwo na drodze to nie tylko przepisy i statystyki. To przede wszystkim odpowiedzialność i szacunek dla innych. Kierując się tymi wartościami, możemy stworzyć bezpieczne środowisko dla wszystkich użytkowników dróg – młodych i starszych.

Masz newsa, pomysł na artykuł, który mógłby zainteresować naszych czytelników? Pisz śmiało na redakcja@forcenews.pl.

reklama

BEZPŁATNE OGŁOSZENIA

Sprzedawaj i kupuj bez rejestracji! Przeglądaj ogłoszenia w swojej okolicy!

POLECANE WYDARZENIA