EFL, główny gracz na rynku leasingu pojazdów ciężarowych w Polsce, podpisał umowę z Grupą DBK w Warszawie na nabycie 30% udziałów w spółce TRUCK CARE. Dzięki temu staje się 100% właścicielem tej specjalizującej się w wynajmie pojazdów firmy.
Umowa ta jest kontynuacją wcześniejszej transakcji, która miała miejsce w maju 2020 r., gdy EFL nabyło 70% udziałów w TRUCK CARE. Poszerzenie oferty o wynajem pojazdów ciężarowych przyczyniło się do wzrostu udziałów rynkowych Grupy EFL o imponujące 38,6%.
Marka TRUCK CARE od ponad trzech lat jest częścią Grupy EFL. Dostarcza kompleksowy wynajem pojazdów ciężarowych, dostawczych i naczep zarówno w wynajmie długoterminowym jak również w wynajmie krótkoterminowym. Wynajem jaki realizowany jest przez TRUCK CARE, to nie tylko pojazdy, to również szeroki zakres usług, którego potrzebuje dziś branża TSL. Jesteśmy częścią silnej międzynarodowej instytucji finansowej – Grupy Credit Agricole i wspólnie ze spółkami grupy CA w Polsce z sukcesem oferujemy komplementarne rozwiązania finansowe wspierające rozwój polskich przedsiębiorstw – powiedział Łukasz Chyliński, prezes zarządu TRUCK CARE.
Współpraca EFL z Grupą DBK
Współpraca między Grupą EFL a Grupą DBK będzie kontynuowana, przynosząc obustronne korzyści i możliwości rozwoju. Grupa DBK jest największym dostawcą produktów i usług dla branży transportu, spedycji i logistyki w Polsce. Dzięki tej współpracy klienci Grupy EFL otrzymują kompleksową obsługę floty pojazdów ciężarowych i dostawczych oraz dostęp do rozbudowanej sieci serwisowo-sprzedażowej na terenie całego kraju.
Wpływ polityczno-gospodarczy na branżę TSL
Mimo szybkiego otrząsania się branży transportowej z pandemicznego szoku, niepewna sytuacja polityczno-gospodarcza wywołana konfliktem na Ukrainie miała znaczny wpływ na część branży TSL. Rosnące ceny paliw, energii, wynagrodzeń i inflacja producencka przyczyniły się do podwyżek cen pojazdów na rynku.
Wzrost rynku leasingu i wynajmu samochodów ciężarowych
Mimo trudności, cały rok 2022 przyniósł wzrost na rynku leasingu i wynajmu samochodów ciężarowych. Grupa EFL potwierdziła swoją dominującą pozycję, finansując pojazdy o wartości ponad 21,5 mld zł. To oznacza 22% wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Po I kwartale 2023 r., EFL utrzymuje pozycję lidera rynku, osiągając 11,5% udziału w rynku finansowania pojazdów ciężarowych.
Prognozy dla branży transportowej
Wyniki branży transportu drogowego w Polsce są zależne od obecności na rynku unijnym, gdzie polscy przewoźnicy realizują blisko 20% frachtów. Choć przewiduje się hamowanie wzrostu gospodarczego w 2023 r. w strefie UE, eksperci rynkowi prognozują wzrost ilości przewozów międzynarodowych. Jest to szansa dla polskich przewoźników z nowoczesnymi flotami, które coraz częściej finansowane są wynajmem długoterminowym.
Barometr EFL dla transportu
W II kwartale 2023 r. subindeks Barometru EFL dla transportu osiągnął najwyższy wynik spośród sześciu badanych sektorów, wynosząc 50,5 pkt. Wskaźnik ten wzrasta już trzeci kwartał z rzędu. Tym razem o 0,6 pkt. głównie ze względu na prognozy dotyczące sprzedaży i płynności finansowej. Choć firmy transportowe najrzadziej obawiają się wpływu inflacji na swój biznes, grupa pesymistów w tej branży zwiększyła się w ujęciu kwartalnym.
Źródło: EFL