Technologia odgrywa coraz większą rolę natomiast cyfrowe kompetencje są kluczem do sukcesu zawodowego.
Cyfrowe kompetencje są coraz bardziej istotne na rynku pracy. Polacy zdają sobie z tego sprawę i są chętni do ich rozwoju.
Rozwój kompetencji cyfrowych
Badanie Pracuj.pl pokazuje, że Polacy są świadomi potrzeby rozwoju swoich kompetencji cyfrowych. 6 na 10 badanych uważa, że jeśli nie będą nabywać nowych umiejętności, to coraz trudniej będzie im znaleźć pracę lub utrzymać swoje stanowisko.
Nabywanie nowych kompetencji cyfrowych może także otwierać nowe ścieżki rozwoju zawodowego. Jak wynika z badania Pracuj.pl, aż 44% Polaków chciałoby posiadać kompetencje umożliwiające im podjęcie pracy w dynamicznym sektorze IT.
Sposoby na rozwój kompetencji cyfrowych
Polacy najczęściej rozwijają swoje kompetencje cyfrowe samodzielnie. 41% badanych uważa, że podczas edukacji przekazano im wiedzę, jak korzystać z narzędzi cyfrowych. Jednak aż 30% uważa przeciwnie, co oznacza, że są oni często zdani wyłącznie na samodzielny rozwój w tym zakresie.
Chociaż doświadczenia poszczególnych pokoleń rynku pracy związane z nowymi technologiami i ich stosunek do cyfrowego świata są zdecydowanie różne, to w kontekście pracy każdy pracownik, niezależnie od wieku i prywatnych doświadczeń z technologią, powinien zadbać o swoje cyfrowe kompetencje i ich rozwój. Choć niewykluczone, że osoby z pokolenia silver nadążanie za rozwojem nowych narzędzi może kosztować więcej niż Gen Z, którzy są właściwie tzw. digital natives – komentuje Jolanta Lewandowska-Bitkowska, Ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.
Respondenci, zdając sobie sprawę z konieczności cyfrowego rozwoju, są jednak chętni do poszerzania swojej wiedzy. 42% z nich wyraża np. chęć wzięcia udziału w szkoleniu dotyczącym korzystania z systemów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, jeśli zorganizowałby je ich pracodawca.
Zalecenia dla pracodawców
Pracodawcy, którzy chcą zwiększyć efektywność swojej firmy, powinni zatrudniać pracowników z wysokimi kompetencjami cyfrowymi. Tacy pracownicy są lepiej przygotowani do obsługi nowoczesnych technologii, które mogą usprawnić wiele procesów biznesowych.
Wysokie kompetencje cyfrowe zespołu mają także inne zalety. Okazuje się bowiem, że aż 1 na 4 Polaków, posiadając prywatne konto w portalach społecznościowych, podaje tam informacje o swoim obecnym miejscu pracy. Dla 13% z nich obojętne jest przy tym, czy nie ujawnia w nich informacji, które mogłyby negatywnie odbić się na ich pracy lub wizerunku pracodawcy.
Pracodawcy powinni również rozważyć opracowanie firmowych zasad aktywności w mediach społecznościowych. Takie zasady pomogą pracownikom zrozumieć, jakie treści mogą być publikowane w sieci, a jakie nie. Dzięki temu pracodawcy mogą ochronić swój wizerunek i uniknąć niepożądanych sytuacji.
Źródło: Pracuj.pl