8.6 C
Wrocław
sobota, 26 kwietnia, 2025
Strona głównaBiznesEkologia | ESG | OZEKoniec ery jaj klatkowych w Polsce?
reklama

Koniec ery jaj klatkowych w Polsce?

-

Coraz więcej firm w Polsce rezygnuje z jaj klatkowych, a konsumenci coraz chętniej wybierają produkty z chowu alternatywnego.

To główne wnioski z raportu „Wycofanie jaj z chowu klatkowego. Podsumowanie postępów w branży spożywczej, handlowej i HoReCa”, opublikowanego przez Otwarte Klatki i Fundację Alberta Schweitzera.

Znikające „trójki” z półek sklepowych

Do końca 2023 roku 161 firm działających w Polsce zobowiązało się do wycofania jaj klatkowych ze swojej oferty. Ponad 39% z nich, czyli 63 firmy, już wdrożyło te zobowiązania w życie. Wśród nich znajdują się m.in. popularne sieci restauracji (KFC, Burger King, McDonald’s, MAX Premium Burgers) oraz sieci handlowe (Biedronka, Kaufland, Netto, Makro, Żabka, Frisco.pl). Biedronka jako pierwsza wycofała jaja klatkowe również ze składu produktów marki własnej.

Presja konsumentów

Zmiany na rynku to w dużej mierze efekt rosnącej świadomości konsumentów. Według badania Biostat ze stycznia 2024 roku, aż 74,4% Polaków negatywnie ocenia hodowlę klatkową, a 65,6% opowiada się za wprowadzeniem zakazu chowu klatkowego kur niosek. Ponadto, 74,2% badanych uważa, że firmy powinny publicznie informować o swoich działaniach na rzecz wycofywania jaj klatkowych.

Alternatywne systemy hodowli zyskują na popularności

Wzrost zainteresowania jajami z chowu alternatywnego przekłada się na zmiany w strukturze hodowli kur niosek w Polsce. Od 10 lat obserwuje się sukcesywny wzrost udziału systemów alternatywnych. Największy procentowy wzrost dotyczy chowu ekologicznego (wzrost o 538%), wolnowybiegowego (272%) i ściółkowego (184%). W efekcie, od stycznia 2014 roku do stycznia 2024 roku udział hodowli klatkowych w strukturze hodowli spadł z 87,4% do 71,8%.

Jaja z chowu alternatywnego stanowią już ⅓ jaj pakowanych

Dane z zakładów pakowania za 2023 rok pokazują, że jaja z chowów alternatywnych stanowią już prawie ⅓ (32,7%) wszystkich jaj konsumpcyjnych pakowanych. Polacy zjadają jednak ogółem mniej jaj niż kiedyś – w 2022 roku było to 152 sztuki rocznie na mieszkańca, w porównaniu do 202 sztuk w 2010 roku.

Trendy europejskie

Polska wpisuje się w ogólnoeuropejski trend odchodzenia od hodowli klatkowej. W 2024 roku liczba kur hodowanych w klatkach w Unii Europejskiej wyniosła 39,7%, co oznacza, że większość kur (60,3%, czyli 234,9 mln) hoduje się w systemach alternatywnych. W 2010 roku w UE 65,5% kur niosek trzymano w hodowli klatkowej.

Raport jest cennym źródłem informacji o zmianach zachodzących na polskim rynku jaj. Pokazuje, że konsumenci coraz chętniej wybierają produkty z chowu alternatywnego, a firmy coraz częściej rezygnują z jaj klatkowych. To pozytywny trend, który oznacza poprawę dobrostanu kur niosek w Polsce.

Oprócz danych statystycznych, raport zawiera również:

  • Opis różnych systemów chowu kur niosek
  • Informacje o działaniach organizacji pozarządowych na rzecz wycofania jaj klatkowych
  • Przykładowe polityki firm dotyczące jaj klatkowych

Masz newsa, pomysł na artykuł, który mógłby zainteresować naszych czytelników? Pisz śmiało na redakcja@forcenews.pl.

reklama

BEZPŁATNE OGŁOSZENIA

Sprzedawaj i kupuj bez rejestracji! Przeglądaj ogłoszenia w swojej okolicy!

Patronat medialny

POLECANE WYDARZENIA