5.3 C
Wrocław
sobota, 8 listopada, 2025
Strona głównaBiznesMały Seul - Korea tworzy hub elektromobilności na Dolnym Śląsku
reklama

Mały Seul – Korea tworzy hub elektromobilności na Dolnym Śląsku

-

Mały Seul nad Odrą. Dlaczego koreańskie miliardy zmieniły Dolny Śląsk w centrum europejskiej elektromobilności

Czy miliardowe inwestycje mogą całkowicie zmienić kulturowy i gospodarczy krajobraz regionu? Wystarczy spojrzeć na południowo-zachodnią Polskę. Ponad 10 tysięcy pracowników w jednej fabryce, 310 firm z koreańskim kapitałem, a całość napędza technologia przyszłości. Dolny Śląsk, z Wrocławiem jako epicentrum, stał się najbardziej koreańskim regionem w Polsce. To zjawisko pokazuje, jak strategiczne decyzje jednego koncernu – tego, który produkuje ogniwa do baterii – mogą uruchomić efekt domina, przekształcając prowincję w europejski hub zielonej transformacji. To nie jest historia o suchych liczbach. To opowieść o tym, dlaczego Koreańczycy uwierzyli w Polskę i co ten wybór oznacza dla profesjonalisty w Europie.

Mechanizm koreańskiej kuli śnieżnej i boom na koreańskie inwestycje

Gdy w październiku 2025 roku w Brzegu otwarto zakład POSCO International, mało kto dostrzegał szerszy, fascynujący obraz. Przez ostatnią dekadę region wokół Wrocławia przemienił się w jeden z najistotniejszych punktów azjatyckich inwestycji na Starym Kontynencie. Klucz do zrozumienia tej przemiany jest jeden: elektromobilność. Dziś serce produkcji baterii i komponentów do samochodów elektrycznych bije właśnie tutaj, pod Odrą.

Gigant z biskupic. Fabryka baterii LG zmienia Europę

Historia europejskiego „Małego Seulu” zaczęła się w Biskupicach Podgórnych. Kilkanaście kilometrów od Wrocławia stoi LG Energy Solution Wrocław – największa na kontynencie fabryka baterii do pojazdów elektrycznych. Jej rozmiary onieśmielają: ponad 100 hektarów i ponad 10 tysięcy zatrudnionych. To największy prywatny pracodawca w całym regionie.

Firma ruszyła w 2016 roku, będąc pionierem w Europie w produkcji litowo-jonowych baterii dla samochodów elektrycznych. Dziś jej ogniwa zasilają pojazdy Volkswagena, Forda, Porsche, Audi, Volvo czy Renault. Roczna moc produkcyjna to 70 GWh, co wystarcza dla około 700 tysięcy aut. Co istotne, do końca 2025 roku planowane zdolności produkcyjne mają sięgnąć 115 GWh. Koreański koncern włożył w ten projekt już 3,2 miliarda euro.

Jednocześnie, LG myśli strategicznie, wychodząc poza samą motoryzację. W maju 2025 roku ogłosiło uruchomienie linii do produkcji systemów magazynowania energii (ESS). Europa desperacko potrzebuje takich magazynów, aby stabilizować sieci zasilane wiatrem i słońcem. Potwierdzeniem jest chociażby kontrakt z PGE z marca 2025 roku na budowę jednego z największych magazynów w Europie, w Żarnowcu, o wartości 1,555 miliarda złotych.

Elementy układanki. Od rdzeni silników posco po separatory

Obecność LG uruchomiła falę. Pierwszego października 2025 roku w Brzegu, w województwie opolskim, ruszył zakład POSCO International. Inwestycja warta 180 milionów złotych zajmuje się produkcją rdzeni do silników elektrycznych – to serce napędu każdego elektryka. Docelowo ma wytwarzać ponad 1,2 miliona zestawów rocznie. Rdzenie te trafią do samochodów Hyundai, Kia i Genesis, produkowanych w sąsiednich Czechach i na Słowacji. Co więcej, fabryka już teraz ma zakontraktowaną całą produkcję do 2030 roku.

Jednocześnie, koreańska potęga sięga poza Dolny Śląsk. W Dąbrowie Górniczej, na Śląsku, SK Innovation postawiło kompleks czterech fabryk separatorów do baterii. Separatory, cienkie membrany, to jeden z najdroższych i najważniejszych elementów baterii, bezpośrednio odpowiadający za ich bezpieczeństwo. Łączna wartość inwestycji przekracza 7 miliardów złotych. Dzięki temu, dąbrowski kompleks z roczną zdolnością produkcji na poziomie 1,54 miliarda metrów kwadratowych, stał się największym tego typu zakładem na świecie.

Pięć tysięcy koreańczyków. Ekosystem małego seulu w Polsce

Prawdziwa siła koreańskiej obecności tkwi jednak w ekosystemie mniejszych podmiotów. Na Dolnym Śląsku zarejestrowanych jest 310 firm z koreańskim kapitałem. To połowa wszystkich działających w Polsce. Konsekwencją jest to, że we Wrocławiu i okolicach mieszka około 5 tysięcy obywateli Republiki Korei. Stąd wzięło się określenie „Mały Seul”.

Wokół gigantów powstała siatka dostawców i usług. W Komornikach pod Środą Śląską Yulchon buduje fabrykę rur stalowych dla automotive. Jinsung, specjalista od instalacji HVAC, wynajął dużą przestrzeń magazynową we Wrocławiu. Dongshin wytwarza części do samochodów elektrycznych, a największa koreańska firma logistyczna, CJ Logistics, otworzyła swoje centrum. Na dodatek, w 2023 roku w Sky Tower we Wrocławiu pojawiło się przedstawicielstwo Industrial Bank of Korea. W ten sposób powstaje samowystarczalny, dynamiczny klaster.

Logistyka, kadry i polityka. Dlaczego wrocław wygrał z Europą?

Dlaczego Koreańczycy postawili właśnie na Dolny Śląsk? Decyzja nie była przypadkowa, ale wynikała z połączenia kilku mocnych kart:

1. Logistyka. Wrocław leży na przecięciu kluczowych szlaków: autostrady A4 (łączącej Berlin z Krakowem) i Nowego Jedwabnego Szlaku. Lokalizacja ta oznacza możliwość dostarczenia towaru do niemal każdego europejskiego rynku w ciągu zaledwie jednego dnia.

2. Wykwalifikowane kadry. Region dysponuje bazą absolwentów politechnik i uniwersytetów technicznych. LG Energy Solution aktywnie współpracuje z Politechniką Wrocławską, inwestując w projekty badawcze i programy stażowe, co zapewnia stały dopływ specjalistów.

3. Ekosystem. Gdy LG zdecydowało się na inwestycję, stworzyło magnes dla mniejszych firm. Ich pojawienie się naturalnie utworzyło ekosystem dostawców, co dla kolejnych inwestorów jest ogromnym ułatwieniem.

4. Wsparcie instytucjonalne. Polskie specjalne strefy ekonomiczne oferują ulgi, a województwo dolnośląskie celowo buduje relacje z Koreą. W 2023 roku region podpisał porozumienie o współpracy z prowincją Gyeonggi, a Wrocław zawarł umowę partnerską z miastem Cheongju. Całość dopełnia bezpośrednie połączenie lotnicze LOT: Wrocław-Seul, uruchomione w 2024 roku.

Kompetencje przyszłości. Co rynek pracy dolny śląsk zyskuje na koreańskich inwestycjach?

Koreańskie inwestycje to coś więcej niż kolumny z liczbami w statystykach. To bezpośredni impuls dla rynku pracy, który zmienia kształt kompetencji w regionie.

Tylko LG Energy Solution zatrudnia ponad 10 tysięcy osób, a do tego dochodzą setki pracowników w SK Innovation, POSCO, Yulchon i dziesiątkach kooperujących firm. Mówimy o kilkunastu tysiącach miejsc pracy, które stają się silnikiem lokalnej gospodarki.
Jednak najważniejszy jest transfer technologii. Praca w tych fabrykach wymaga znajomości automatyki, inżynierii materiałowej, chemii i zaawansowanego zarządzania jakością. LG inwestuje w programy szkoleniowe dla inżynierów. Dla młodego specjalisty to unikalna szansa, by zdobyć doświadczenie w branżach, które za dekadę staną się globalnym standardem.

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności szacuje, że do 2030 roku sektor elektromobilności może odpowiadać nawet za 4% krajowego PKB. Kiedy tradycyjna motoryzacja musi dostosowywać się do regulacji klimatycznych, nowe technologie rosną w siłę, oferując stabilne zatrudnienie w branży przyszłości.

Ryzyko koncentracji i wyzwania dla elektromobilności

Należy jednak dostrzec, że z tak dużą koncentracją branży wiążą się też wyzwania. W 2024 roku pojawiły się doniesienia o kłopotach finansowych LG Energy Solution Wrocław, spowodowanych wolniejszym niż oczekiwano wzrostem popytu na samochody elektryczne w Europie. Konsumenci wciąż wahają się przed zakupem aut na prąd, głównie z powodu ich ceny.

Pojawia się pytanie o nadmierne uzależnienie się Dolnego Śląska od jednej gałęzi przemysłu. Na szczęście, LG ma gotową odpowiedź, dywersyfikując produkcję w kierunku magazynów energii. POSCO, ze zleceniami zakontraktowanymi do 2030 roku, wydaje się stabilne. Co więcej, region rozwija też inne atuty: sektor IT (Nokia) i usług biznesowych (BNY Mellon).

Gdy patrzymy na mapę inwestycji w elektromobilność, wzór jest oczywisty. Dolny Śląsk z okolicami stał się sercem transformacji transportu w naszej części Europy. Tutaj produkuje się ogniwa, separatory, rdzenie silników, a teraz także magazyny energii. Koreańskie koncerny zobaczyły w tym miejscu strategiczny punkt: logistykę, kompetentne kadry, wsparcie instytucjonalne i gotowy ekosystem.

Z kolei dla mieszkańców regionu to niebywała okazja, by nie tylko obserwować, ale i aktywnie uczestniczyć w pisaniu historii mobilności.

Źródła:

Chcesz mieć wpływ na to, o czym piszemy? Jesteś ekspertem lub masz wiedzę na temat, który mógłby zainteresować naszych czytelników? Podziel się nim: redakcja@forcenews.pl

reklama

Targi, konferencje, szkolenia

Znajdź kluczowe targi i konferencje. Inwestuj w siebie i buduj swoją pozycję w branży.

patronat medialny

POLECANE WYDARZENIA

reklama