Pracodawcy pozytywnie oceniają kompetencje matek, ale wciąż dostrzegają wyzwania w ich zatrudnianiu.
Raport „#MotherEmpower. Wizerunek matek w oczach pracodawców” przygotowany z inicjatywy firmy Bosch pokazuje, że pracodawcy doceniają kompetencje i motywację kobiet powracających do pracy po przerwie macierzyńskiej. Z drugiej strony, badanie ujawnia również pewne obawy i stereotypy, które wciąż wpływają na procesy rekrutacyjne.
Silne strony matek na rynku pracy
Zdecydowana większość badanych (80%) dostrzega obszary, w których matki wyróżniają się swoimi kompetencjami i umiejętnościami. Doświadczenie rodzicielskie, zdaniem pracodawców i rekruterów, sprzyja rozwojowi cenionych na rynku pracy kompetencji miękkich. Aż 82% respondentów twierdzi, że macierzyństwo wzmacnia:
- zdolności organizacyjne (63%),
- empatię (59%),
- umiejętność radzenia sobie ze stresem (54%)
- rozwiązywania problemów (52%).
Ponadto, 70% badanych uważa, że kobiety wracające na rynek pracy po przerwie macierzyńskiej są silnie zmotywowane do rozwoju kariery.
Z naszych doświadczeń w programie Mother Empower wynika, że wiele mam obawia się momentu powrotu do aktywności zawodowej. Szczególnie, jeśli wiąże się on z koniecznością znalezienia nowej pracy – mimo przygotowanego CV, rozwiniętych kompetencji miękkich i ogromnej motywacji, często czują się w procesach rekrutacji niepewnie. Dlatego zależy nam, aby w kobietach posiadających dzieci umacniać przekonanie, że rynek pracy na nie czeka, a rodzicielstwo może być postrzegane jako mocny punkt w CV – mówi Katarzyna Nieroda, Senior HR Business Partner w Bosch, mentorka i koordynatorka w programie Mother Empower.
Ankietowani postrzegają pracujące mamy jako osoby zaangażowane, poukładane, pomocne i otwarte. Aż 84% badanych uważa, że praca może mieć pozytywny wpływ na dobrostan psychiczny matek.
Wyzwania w zatrudnianiu matek
Mimo pozytywnych ocen, badanie ujawnia również pewne wyzwania w zatrudnianiu matek. 45% badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że zatrudnienie mamy stanowi ryzyko dla firmy. Natomiast 42% badanych sądzi, że kobiety wychowujące dzieci są faworyzowane w pracy. Warto jednak zwrócić uwagę, że dla ponad połowy rekrutujących przerwa w karierze nie ma większego znaczenia w procesie decyzyjnym. Z kolei 1/3 dostrzega wiele korzyści, które może przynieść firmie włączenie do zespołu mamy wracającej z urlopu macierzyńskiego.
Program Mother Empower – wsparcie dla kobiet wracających do pracy
Program mentoringowy Mother Empower, realizowany przez Bosch i Fundację Mamo Pracuj, skierowany jest do kobiet, które chcą wrócić do aktywności zawodowej po przerwie macierzyńskiej. W ramach programu oferowane są m.in. indywidualne wsparcie mentora lub mentorki, szkolenia i warsztaty. Pięć edycji programu objęło blisko 140 kobiet-mam, a do projektu zaangażowało się około 90 mentorek i mentorów z firmy Bosch.
Raport „#MotherEmpower. Wizerunek matek w oczach pracodawców” pokazuje, że choć pracodawcy doceniają kompetencje i motywację matek, wciąż istnieją pewne bariery w ich zatrudnianiu. Programy takie jak Mother Empower, które oferują wsparcie i mentoring, mogą pomóc kobietom w powrocie na rynek pracy i przełamywaniu stereotypów.
Źródło: Bosh