W Polsce narasta deficyt pracowników. Według danych GUS, już za 30 lat osoby powyżej 50. roku życia będą stanowiły połowę polskiego społeczeństwa.
Jednocześnie około 90 procent osób osiągających wiek emerytalny decyduje się na porzucenie miejsca pracy. Naturalnym kierunkiem, w którym zmierza dziś rynek pracy musi być zatem aktywizacja zawodowa migrantów.
Aktywizacja migrantów wymaga kompleksowego podejścia, obejmującego dostęp do edukacji, szkoleń zawodowych oraz kreowania szans na rynku pracy. Ważne jest, aby polityka migracyjna dla Polski uwzględniała uwarunkowania prawne, integracje społeczne migrantów oraz perspektywy krótko- i długookresowe.
Z perspektywy sektora, który reprezentuję, tj. przewozu osób taksówkami, sytuacja na rynku pracy robi się napięta. W Polsce może brakować nawet do 150 tys. kierowców zawodowych. Zapotrzebowanie na pracowników jest tak wysokie, że zdecydowana część dużych firm mogłaby znaleźć nowe miejsca pracy dla tysięcy nowych pracowników od zaraz. Pytanie musi brzmieć, nie „czy” lecz „jakie” działania należy podjąć, aby migrantów w Polsce dobrze zintegrować – wskazał Marcin Moczyróg – General Manager Central & Eastern Europe z Uber Poland.
Ludność napływowa już dziś odgrywa znaczącą rolę w licznych sektorach, dlatego kształtowanie polityki w zakresie aktywizacji zarobkowej migrantów nie może odbywać się oderwaniu od żywych potrzeb biznesu.
Polska musi podjąć działania, aby przyciągnąć i zatrzymać pracowników spoza granic kraju. W tym celu konieczne jest uproszczenie przepisów, digitalizacja i automatyzacja procesów oraz wzmocnienie roli pracodawcy w procesie uzyskania zezwolenia na pobyt i pracę.
Aktywizacja migrantów jest strategicznym narzędziem przeciwdziałania wyzwaniom związanym z brakiem rąk do pracy i utrzymaniem dynamiki wzrostu gospodarczego.
Źródło: ZPP