12.6 C
Wrocław
czwartek, 18 kwietnia, 2024
reklama
Strona głównaNewsy regionalnePolskie kulinaria w 2023 roku. Kebab na tronie, kuchnia włoska na czele,...

Polskie kulinaria w 2023 roku. Kebab na tronie, kuchnia włoska na czele, a ceny w górę

-

Raport Food Trends 2023/24, przygotowany przez Pyszne.pl, to źródło cennych informacji o tym, co jedzą Polacy i jakie trendy kształtują ich kulinarne preferencje.

Najpopularniejszą potrawą w Polsce w 2023 roku był kebab. Podawany w picie, tortilli lub bułce zwyciężył w rankingu we wszystkich największych miastach, w tym we Wrocławiu. W tyle zostawił nie tylko pizzę, ale także kotlet schabowy, cheeseburger czy pierogi ruskie.

Kuchnia włoska nadal na czele

W kategorii popularności kuchni świata równych sobie nie miała za to kuchnia włoska. Zajęła w rankingu pierwsze miejsce przed kuchnią polską, amerykańską, arabską i japońską. Za wynik ten odpowiedzialne są głównie pizza i spaghetti bolognese, czyli włoskie dania, które użytkownicy Pyszne.pl zamawiali najczęściej.

Wzrost popularności kuchni wegetariańskiej

Polacy coraz częściej sięgają po kuchnię wegetariańską. W 2023 roku odsetek zamówień dań bezmięsnych wśród wszystkich złożonych na Pyszne.pl wyniósł niemal 27% (z czego prawie 9% stanowiły potrawy wegańskie). Ulubione dania wegetariańskie Polaków to: pizza margherita, pierogi ruskie i sałatka grecka, natomiast wśród opcji wegańskich największą popularnością cieszyły się: falafel, sajgonki i zupa miso.

Średnie ceny w górę

W 2023 roku średnia wartość zamówienia w Pyszne.pl w Polsce wynosiła 66,21 zł. Najwięcej za jedzenie z dostawą musieli zapłacić mieszkańcy Katowic (71,27 zł), a najmniej mieszkańcy Lublina (60,13 zł).

Kulinarne trendy na 2024 rok

Pyszne.pl wraz z globalną agencją analityczną WGSN wyróżniło cztery warte uwagi, kulinarne trendy, które będą zyskiwać na znaczeniu w 2024 roku.

  • Mood food – trend, który polega na wybieraniu potraw i produktów, które korzystnie wpływają na nasze emocje. Coraz częściej stawiamy na elastyczność w planowaniu posiłków i eksperymentujemy z nowymi kombinacjami.
  • Zero Heros – trend, który promuje proekologiczne postawy w gastronomii. Coraz więcej osób świadomie wybiera produkty i usługi, które są przyjazne środowisku.
  • Fuzja kultur – trend, który polega na łączeniu kuchni różnych kultur. Dzięki temu powstają nowe, ciekawe smaki i połączenia.
  • Viral na talerzu – trend, który pokazuje, jak dużą rolę w kształtowaniu gustów kulinarnych odgrywają media społecznościowe. Popularność viralowych przepisów, apetycznych zdjęć oraz kulinarnych influencerów, pokazuje, że jest to zjawisko o dużym potencjale.

Podsumowanie

Polskie kulinaria w 2023 roku to przede wszystkim rosnąca popularność kebabu, kuchni włoskiej i kuchni wegetariańskiej. Niemniej jednak, nie brakuje także innych interesujących trendów, takich jak „mood food”, „zero heroes”, „fuzja kultur” czy „viral na talerzu”.

Źródło: Materiał prasowy

patronat medialny
patronat medialny
patronat medialny

BEZPŁATNE OGŁOSZENIA

Sprzedawaj i kupuj bez rejestracji! Przeglądaj ogłoszenia w swojej okolicy!

POLECAMY

Przemoc? Nie jesteś sama! Czatbotka Viktoria pomoże

Przemoc? Nie jesteś sama! Czatbotka Viktoria pomoże

Fundacja Feminoteka, znana z walki o prawa kobiet, uruchomiła Viktorię. To innowacyjny czatbot, który działa w aplikacji WhatsApp i oferuje natychmiastowy oraz anonimowy dostęp do...