Opóźnienia w płatnościach, niedotrzymane terminy, niska jakość produktów i usług – to tylko niektóre z nieuczciwych praktyk, z którymi spotykają się przedsiębiorcy w swojej codziennej pracy.
Jak wynika z badania „Zaufanie w biznesie” przeprowadzonego przez Rzetelną Firmę, aż 80 proc. respondentów uważa, że przedsiębiorcy z ich branży są uczciwi. Jednak, jak pokazuje badanie, zaufanie to jest kruche i łatwo je stracić.
Opóźnienia w płatnościach
Opóźnienia w płatnościach są jednym z najczęstszych przejawów nieuczciwości w biznesie. Z badania wynika, że już po 7 dniach opóźnienia w płatnościach zaufanie do partnera biznesowego traci 25 proc. firm. Do branż o najmniejszej tolerancji dla spóźnialskich należą transport (47 proc.) i produkcja (37 proc.).
Niedotrzymane terminy dostawy
Niedotrzymane terminy dostawy to kolejny problem, z którym borykają się przedsiębiorcy. Z badania wynika, że 39 proc. firm traci zaufanie do partnera biznesowego już po 7 dniach wydłużenia czasu dostawy. Do branż o najmniejszej tolerancji dla opóźnień w dostawach należą transport (47 proc.) i produkcja (37 proc.).
Inne nieuczciwe praktyki
Respondenci badania zostali również zapytani o inne nieuczciwe praktyki, z którymi spotkali się w swojej branży. Najczęściej wymieniali niską jakość produktów i usług (67 proc.), przekłamywanie cen (65 proc.) oraz pracę konkurencji w szarej strefie (67 proc.). Nieco rzadziej spotykane są nieterminowe wykonywanie usług (50 proc.), niedotrzymywanie terminów płatności (35 proc.) oraz stosowanie tzw. „czarnego PR”.
Powody nieuczciwości
Według ankietowanych głównym powodem nieuczciwości w biznesie jest to, że sami przedsiębiorcy często spotykają się z takimi praktykami ze strony swoich partnerów biznesowych. 83 proc. respondentów uważa, że to właśnie stosowanie takich samych praktyk przez konkurencję jest przyczyną nieuczciwego zachowania w ich branży. Innym powodem jest dążenie do osiągnięcia własnych korzyści kosztem innych (51 proc.).
Wpływ zaufania na biznes
Zaufanie w biznesie jest bardzo ważne, ponieważ ma bezpośredni wpływ na relacje biznesowe. 51 proc. respondentów uważa, że zaufanie jest po prostu opłacalne. Twierdzą, że w branżach, w których obowiązuje zaufanie, łatwiej jest dotrzeć do klientów i partnerów biznesowych.
Inwestycja w kapitał zaufania może przynieść realne korzyści biznesowe. Jednak, jak pokazuje badanie, zaufanie to jest kruche i łatwo je stracić. Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorcy przestrzegali zasad uczciwości i rzetelności w biznesie.
Źródło: KRD