10.2 C
Wrocław
sobota, 17 maja, 2025
Strona głównaBiznesNowe ekodiesle Pesa 231M dla Kolei Dolnośląskich
reklama

Nowe ekodiesle Pesa 231M dla Kolei Dolnośląskich

-

Dolny Śląsk stawia na nowoczesny i ekologiczny transport kolejowy.

W Urzędzie Marszałkowskim podpisano właśnie umowę na dostawę kolejnych pociągów dla Kolei Dolnośląskich. To część większej strategii, która ma poprawić komfort podróży na liniach niezelektryfikowanych, łącząc mniejsze miejscowości z głównymi węzłami komunikacyjnymi.

Nowe ekodiesle dla regionu – rewolucja w transporcie

Koleje Dolnośląskie (KD) rozbudowują swój tabor o 10 nowych pociągów spalinowych Pesa 231M, wyposażonych w silniki Rolls-Royce, które mogą korzystać z ekologicznego paliwa o 90% mniejszej emisji CO₂. Każdy z pojazdów pomieści 115 pasażerów i będzie rozwijał prędkość do 120 km/h.

Pierwsze pociągi mają pojawić się na dolnośląskich torach najpóźniej w czerwcu 2027 roku. Umowa przewiduje również opcję na zakup kolejnych 20 sztuk, co pokazuje, że region konsekwentnie inwestuje w rozwój kolei.

Gdzie pojadą nowe pociągi? Kluczowe połączenia regionalne

Nowe składy będą kursować na liniach niezelektryfikowanych, docierając m.in. do:

  • Ząbkowic Śląskich,
  • Dzierżoniowa,
  • Bielawy,
  • Świdnicy.

Docelowo jednak pojawią się wszędzie tam, gdzie brakuje trakcji elektrycznej. – Transport kolejowy to system naczyń połączonych – mówi Michał Rado, Wicemarszałek Dolnego Śląska. – Z bocznych linii mniejsze pociągi dowożą pasażerów do głównych magistrali, gdzie przesiadają się oni do szybszych składów. Tak działa to w najlepiej rozwiniętych kolejowo krajach świata.

Wicemarszałek wyraził również nadzieję na elektryfikację Magistrali Podsudeckiej (przebiegającej przez Jawor, Strzegom, Świdnicę, Dzierżoniów i Ząbkowice Śląskie), która od lat wymaga modernizacji nie tylko pod kątem zasilania, ale także zwiększenia prędkości pociągów.

Koleje Dolnośląskie liderem wśród przewoźników regionalnych

KD to najszybszy przewoźnik regionalny w Polsce, a jego popularność wśród pasażerów rośnie z roku na rok. – Dolnoślązacy pokochali kolej, dlatego stale rozwijamy naszą ofertę – mówi Damian Stawikowski, Prezes Kolei Dolnośląskich. – Finansowanie zakupu zapewniliśmy dzięki kredytowi z PKO Banku Polskiego.

Po dostawie nowych składów flota KD będzie liczyć 108 pojazdów, w tym pociągi elektryczne, hybrydowe i spalinowe. To jeden z najbardziej zróżnicowanych taborów wśród polskich przewoźników regionalnych.

Pesa Bydgoszcz – polski producent z międzynarodowym doświadczeniem

Nowe pociągi dla Dolnego Śląska powstaną w bydgoskiej fabryce Pesy, która ma już doświadczenie w produkcji ekologicznych składów spalinowych. – Czesi zamówili u nas ponad 100 takich pojazdów, znanych jako RegioFoxy – mówi Krzysztof Zdziarski, Prezes Pesy Bydgoszcz. – Teraz czas na polski rynek.

Co istotne, pociągi Pesa 231M będą miały homologację zarówno na polskie, jak i czeskie tory, co umożliwi im międzynarodowe kursy. To ważne zwłaszcza dla przygranicznych regionów, gdzie kolej odgrywa kluczową rolę w transporcie.

Czy to koniec ery diesli?

Choć nowe pociągi spalinowe są bardziej ekologiczne niż starsze modele, ostatecznym celem pozostaje elektryfikacja linii regionalnych. Marszałek Gancarz liczy na to, że środki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) pozwolą PKP PLK na realizację niezbędnych inwestycji.

Masz newsa, pomysł na artykuł, który mógłby zainteresować naszych czytelników? Pisz śmiało na redakcja@forcenews.pl.

reklama

BEZPŁATNE OGŁOSZENIA

Sprzedawaj i kupuj bez rejestracji! Przeglądaj ogłoszenia w swojej okolicy!

Patronat medialny

POLECANE WYDARZENIA