Wrocławskie MPK ogłosiło ambitny plan rozwoju sieci tramwajowej.
W ramach projektu „Tramwaj 2.0” powstanie pięć nowych tras i nowoczesna zajezdnia, co stanowić będzie największą inwestycję w historii spółki.
Rosnąca flota i nowe potrzeby
W 2023 roku wrocławskie tramwaje pokonały 3 miliony kilometrów więcej niż w roku poprzednim. To efekt uruchomienia nowych tras na Popowice, Nowy Dwór i Szczytniki. Sukcesywny wzrost floty, obejmujący 32 sprowadzone już Moderusy Gamma (docelowo 46) oraz 24 zamówione Pesy (z opcją na kolejne 16), wymusił konieczność rozbudowy infrastruktury.
Nowoczesna zajezdnia
Nowa zajezdnia, zlokalizowana przy alei Architektów, będzie obiektem o charakterze modułowym. Zaprojektowana z myślą o ekologii i automatyzacji, pomieści około 150 pojazdów. Wyposażona w myjnię, stanowiska do sprzątania, tokarkę podtorową, lakiernię i w pełni wyposażoną halę warsztatową, zajezdnia usprawni obsługę taboru i zoptymalizuje logistykę.
Pięć nowych tras dla lepszej komunikacji
Projekt „Tramwaj 2.0” obejmuje również budowę pięciu nowych tras tramwajowych:
- Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Jagodno – budowa wydzielonego kanału dla autobusów już trwa, a torowisko powstanie po uzyskaniu ministerialnych wytycznych.
- Trasa tramwajowa na Swojczyce – projekt jest w fazie końcowej, a przetarg na budowę planowany jest na drugi kwartał 2024 roku. Oddanie trasy do użytku nastąpi w 2026 roku.
- Klecina – Poświętne
- Krzyki – Kromera
- Nowy Dwór – Biskupin
Inwestycja w infrastrukturę tramwajową to kolejny krok w kierunku rozwoju zrównoważonej mobilności we Wrocławiu. Nowe trasy i zajezdnia zapewnią mieszkańcom komfortowe i ekologiczne podróże, a miastu pozwolą na ograniczenie emisji spalin i korków.
Źródło: MPK Wrocław