12.6 C
Wrocław
czwartek, 18 kwietnia, 2024
reklama
Strona głównaBiznesPolki liderkami kreatywności i multitaskingu w biznesie

Polki liderkami kreatywności i multitaskingu w biznesie

-

Kobiety w Polsce chętnie zakładają własne firmy, plasując nasz kraj na drugim miejscu w Unii Europejskiej pod względem liczby przedsiębiorczych Polek.

Choć częściej kierują mikroprzedsiębiorstwami niż mężczyźni, wyróżnia je kreatywność, pracowitość i umiejętność multitaskingu. Niestety, zarówno Polki, jak i Polacy nie przykładają dużej wagi do zdobycia wiedzy biznesowej przed rozpoczęciem działalności.

Polki znajdują̨ się wśród liderek Unii Europejskiej, jeśli chodzi o zdolności przywódcze. Po pierwsze, udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43% i jak wynika z danych Eurostatu za 2021 rok jest to drugi najwyższy wynik w Unii. Po drugie, Polki częściej chcą̨ być́ własnymi szefami. 8% kobiet w Polsce prowadzi działalność gospodarczą i to jest także drugi najwyższy wynik wśród krajów UE. Z biznesem zarządzanym przez kobiety bardzo często mamy do czynienia także na rynku leasingowym – mówi Ewa Kadziewicz, dyrektor departamentu marketingu EFL.

Raport EFL „Kobiety w MŚP. Pod lupą” ujawnia, że 8% Polek prowadzi działalność gospodarczą, co stanowi imponujący wynik w porównaniu z innymi krajami UE. Dla porównania, w Niemczech odsetek ten wynosi 4%, a w Norwegii 2%.

Mikroprzedsiębiorstwa zdominowane przez kobiety

Ponad połowa firm kierowanych przez kobiety to mikroprzedsiębiorstwa (55%), podczas gdy wśród mężczyzn ten odsetek jest niższy (47%). Polacy częściej zarządzają większymi podmiotami – co trzeci prowadzi organizację zatrudniającą od 50 do 249 pracowników, podczas gdy wśród Polek ten odsetek wynosi 16%.

Okazja i spełnienie marzeń motywacją do założenia firmy

Najczęstszym powodem „pójścia na swoje” dla obu płci jest chęć skorzystania z okazji (47% kobiet i 50% mężczyzn). Kobiety częściej kierują się chęcią spełnienia marzeń (43% vs. 33% mężczyzn), podczas gdy mężczyźni częściej chcą spróbować sił na własnym (46% vs. 36%).

Niska świadomość biznesowa

Niestety, badanie EFL pokazuje, że zarówno Polki, jak i Polacy nie przykładają dużej wagi do zdobycia wiedzy biznesowej przed założeniem firmy. Większość badanych (61% kobiet i 63% mężczyzn) określiła swój poziom wiedzy biznesowej jako średni. Tylko 11% kobiet i 17% mężczyzn oceniło swoje umiejętności jako wysokie. Co więcej, 26% kobiet zdecydowało się na założenie firmy bez żadnego przygotowania biznesowego, w porównaniu z 21% mężczyzn.

Kobiety bardziej kreatywne i wielozadaniowe

Polki i Polacy różnią się pod względem cech, które uważają za swoje atuty w zarządzaniu. Kobiety częściej wskazują na kreatywność (23% vs. 15%), pracowitość (7% vs. 4%) i umiejętność multitaskingu (5% vs. 2%). Mężczyźni natomiast podkreślają swoją komunikatywność (33% vs. 27%), konsekwencję (17% vs. 14%) i odwagę (6% vs. 3%).

Polki odgrywają coraz większą rolę w polskiej gospodarce, chętnie zakładając i prowadząc własne firmy. Choć wyróżnia je kreatywność i zaangażowanie, wciąż brakuje im odpowiedniego przygotowania biznesowego. Konieczne jest zatem zwiększenie dostępności szkoleń i programów edukacyjnych, które pomogą Polkom rozwijać swoje kompetencje biznesowe i budować silne, konkurencyjne firmy.

Źródło: EFL

patronat medialny
patronat medialny
patronat medialny

BEZPŁATNE OGŁOSZENIA

Sprzedawaj i kupuj bez rejestracji! Przeglądaj ogłoszenia w swojej okolicy!

POLECAMY

Przemoc? Nie jesteś sama! Czatbotka Viktoria pomoże

Przemoc? Nie jesteś sama! Czatbotka Viktoria pomoże

Fundacja Feminoteka, znana z walki o prawa kobiet, uruchomiła Viktorię. To innowacyjny czatbot, który działa w aplikacji WhatsApp i oferuje natychmiastowy oraz anonimowy dostęp do...