Już po raz trzeci z rzędu polskie firmy wypadają blado w globalnym rankingu Travel Smart. Ranking ocenia wysiłki firm na rzecz ograniczania emisji z podróży służbowych.
Brak ambitnych celów i konkretnych działań stawia polskie firmy w niekorzystnym świetle na tle międzynarodowych korporacji. Te z kolei coraz chętniej angażują się w walkę z kryzysem klimatycznym.
Niska świadomość i brak zaangażowania
Spośród pięciu polskich firm ocenianych w rankingu Travel Smart 2023, żadna nie wyznaczyła celów redukcji emisji związanych z podróżami służbowymi. To niepokojący sygnał. Niestety świadczy to o niskiej świadomości problemu i braku realnego zaangażowania w ochronę środowiska.
Firmy z tej samej branży – różne podejście
Analiza pokazuje rozbieżność między firmami z tej samej branży. Podczas gdy polskie firmy – Polski Cukier, LPP i Grupa CANPACK – po raz kolejny otrzymały niskie oceny (C), ich zagraniczni konkurenci, jak np. szwedzki Tetra Pak, wyznaczają ambitne cele redukcji emisji. Pokazuje to, że zmiana jest możliwa. Natomiast wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań i nowych sposobów organizacji pracy może przynieść wymierne korzyści.
Polskie firmy w tyle za Europą Zachodnią
Wszystkie pięć polskich spółek w rankingu otrzymało ocenę C. Niestety to gorszy wynik niż firmy z Niemiec, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Tam co najmniej jedna z nich otrzymała ocenę A lub B.
Brak przemyślanej zrównoważonej polityki w zakresie lotów służbowych jest zaniedbaniem nie tylko z punktu widzenia negatywnego wpływu na środowisko i odpowiedzialności za zmianę klimatu, ale też z punktu widzenia finansów firm. Co prawda loty nadal mogą być często tańsze niż podróże pociągiem – to powinno się zmieniać – ale przy jednoczesnym ograniczaniu wszystkich zbędnych podróży służbowych, możliwe jest osiągnięcie oszczędności, a także zadbanie o spójność wizerunku firmy, jeśli naprawdę chce ona być postrzegana jako zielona. Konsumenci mają coraz większe oczekiwania w tym zakresie i coraz uważniej przyglądają się firmom, których produkty kupują – komentuje Urszula Stefanowicz, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki.
Brak planów to powrót do emisji sprzed pandemii
Wśród 328 firm objętych rankingiem, aż 25 największych koncernów, odpowiedzialnych za 36% emisji z podróży służbowych, nie planuje ograniczenia lotów obciążających środowisko. Gdyby jednak te firmy zdecydowały się na redukcję o połowę, pozwoliłoby to osiągnąć jedną trzecią redukcji emisji wymaganych do 2025 roku od wszystkich firm w rankingu.
Firmy z czołówki bez planów na przyszłość
Brak wiarygodnych planów redukcji emisji z podróży lotniczych dotyczy również takich gigantów jak Siemens, Microsoft i Google. Te firmy, choć szczycą się innowacyjnością i zaangażowaniem w zrównoważony rozwój, nie podejmują realnych działań w walce z emisjami z lotów służbowych.
Ranking Travel Smart – narzędzie do zmiany
Ranking Travel Smart klasyfikuje firmy według 11 wskaźników dotyczących emisji z podróży lotniczych, celów redukcji i raportowania. Tegoroczna edycja pokazuje, że wiele firm wciąż ma wiele do zrobienia w tym obszarze.
Niska świadomość problemu emisji z podróży służbowych wśród polskich firm to poważny problem. Konieczne jest wypracowanie strategii i wdrożenie konkretnych działań na rzecz redukcji emisji. Stawka jest wysoka – ochrona środowiska i przyszłość zrównoważonego lotnictwa.