Wzrastające zaległości w płatnościach za nieopłacone polisy i długi ubezpieczeniowe generują poważne problemy dla ubezpieczycieli i klientów. Obecnie długi te sięgają aż 400 mln zł.
Główną przyczyną zaległości jest niewypowiadanie umów przez klientów, szczególnie w przypadku automatycznego przedłużania polis. Firmy ubezpieczeniowe mają do odebrania 220,7 mln zł, a klienci indywidualni zalegają na kwotę 181,5 mln zł. Ta sytuacja negatywnie wpływa na funkcjonowanie branży ubezpieczeniowej.
Praca naszych negocjatorów pokazuje, że długi w dużej mierze powstają w wyniku niewiedzy bądź niefrasobliwego podejścia do formalności, jakich należy dopełnić po zawarciu umowy ubezpieczenia. Wielu konsumentów i przedsiębiorców uznaje, że skoro agent przeprowadził ich przez proces zakupu, to dopełni reszty obowiązków, na przykład złoży za klienta wypowiedzenie umowy OC po zmianie ubezpieczyciela lub sprzedaży auta. Jednak nikt za klienta nie zapłaci składki, musi to zrobić sam – wyjaśnia Jakub Kostecki, prezes Zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso
Wzrost wypłat odszkodowań i świadczeń ubezpieczeniowych
W ostatnim roku nastąpił 7,5-procentowy wzrost w wypłatach odszkodowań i świadczeń ubezpieczeniowych w porównaniu z poprzednim rokiem. Polisy życiowe nadal cieszą się popularnością, jednak koszty napraw pojazdów stwarzają wyzwanie dla ubezpieczycieli. Ten trend może mieć wpływ na stabilność finansową firm ubezpieczeniowych.
Mężczyźni w wieku 36-45 lat mają największe długi
Analiza danych wykazuje, że mężczyźni w wieku 36-45 lat są najbardziej zadłużoną grupą w zakresie płatności za polisy. Nie regulują swoich finansowych zobowiązań wobec ubezpieczycieli, co stwarza trudności w windykacji tych długów i negatywnie wpływa na kondycję finansową branży ubezpieczeniowej.
Wielu klientów nie zdaje sobie sprawy, że zawarcie umowy ubezpieczenia to tylko początek transakcji, a opłacenie składki jest kluczowe dla pełnego zrealizowania umowy. Brak świadomości tego obowiązku i lekceważenie konieczności płatności prowadzą do narastania długów wobec ubezpieczycieli.
Windykacja jako niezbędny krok
W przypadku braku zapłaty, ubezpieczyciele zmuszeni są do podjęcia działań windykacyjnych. Przekazują sprawy do specjalistycznych firm zajmujących się odzyskiwaniem należności, co stanowi kolejny etap w procesie dochodzenia zaległych płatności. Wzrastające problemy z windykacją długów ubezpieczeniowych stawiają poważne wyzwania przed branżą ubezpieczeniową.
Źródło: KRD