Druga edycja raportu „Social Media” jest cennym kompendium wiedzy o polskim krajobrazie social mediów.
Publikacja to owoc współpracy Gemiusa, Polskich Badań Internetu i Grupy Roboczej Social Media przy IAB Polska. Raport oferuje rzetelną analizę trendów, zasięgu reklamowego i preferencji demograficznych.
Największą grupę wiekową stanowią użytkownicy w przedziale 55-75 lat (6,6 mln), którzy chętnie korzystają z Facebooka (6,2 mln) i YouTube’a (5,8 mln). Mimo to, to młodzież wykazuje największe zaangażowanie (średnio 3 godziny i 24 minuty dziennie) w social mediach (ATS dla 7-14 latków). Wysoki poziom Affinity Index (103,52) świadczy o nadreprezentacji w tym segmencie.
Kobiety dominują w większości serwisów (14,3 mln vs 13,2 mln mężczyzn), szczególnie na Pintereście (4,9 mln vs 1,9 mln) i Instagramie (8,5 mln vs 6,6 mln). Wyjąt stanowi domena X (5 mln mężczyzn vs 3,8 mln kobiet) i Twitcha (1,6 mln vs 0,6 mln).
Rynek reklamowy ponownie zdominował Facebook (12,1 mld kontaktów reklamowych) i YouTube (72,1% zasięgu). Warto jednak zwrócić uwagę na rosnącą popularność TikToka i Instagrama wśród najmłodszych, co czyni je atrakcyjnymi kanałami dla strategii reklamowych.
Raport obejmuje dane z 2023 roku. Badanie objęło platformy desktopowe i mobilne: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, X (dawniej Twitter), Pinterest, Snapchat, LinkedIn i Twitch.