W Polsce coraz większe zainteresowanie wzbudzają prozdrowotne produkty cyfrowe. Postępująca cyfryzacja codziennego życia przyczynia się do wzrostu popularności aplikacji mobilnych wspierających zdrowie i dobre samopoczucie.
Badania przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte wskazują, że już niemal siedmiu na dziesięciu mieszkańców Polski monitoruje swój dobrostan za pomocą aplikacji. Z kolei ponad połowa korzysta z rozwiązań cyfrowych do analizowania parametrów zdrowotnych.
Najpopularniejsze są aplikacje służące do monitorowania aktywności fizycznej. To m.in. pomiar liczby wykonanych kroków czy spalonych kalorii, z których korzysta 50% badanych mieszkańców Polski. Ponadto, jedna czwarta respondentów stosuje aplikacje do treningu fizycznego, a 24% monitoruje swój sen za pomocą smartfona. Wśród użytkowników aplikacji zdrowotnych największą popularnością cieszą się te dostarczane przez publiczną opiekę zdrowotną (24%) oraz apteki (23%).
Jednak istnieje zależność między stopniem wykorzystania aplikacji mobilnych a zainteresowaniem zdrowiem w różnych grupach wiekowych. Młodsze pokolenia częściej korzystają z aplikacji. Jednak wraz z rosnącą świadomością cyfrową i dostępem do technologii, a także starzeniem się pokolenia „baby boomers”, można przewidzieć wzrost wykorzystania aplikacji prozdrowotnych w kolejnych latach.
Kluczowym czynnikiem dla rozwoju rynku aplikacji mobilnych prozdrowotnych jest kwestia zaufania użytkowników do tych rozwiązań. Polscy użytkownicy najchętniej powierzają swoje dane medyczne placówkom medycznym i laboratoriom, a mniejszym zaufaniem darzą start-upy i firmy Big Tech. Generacja „baby boomers” bardziej ufa instytucjom publicznym niż sektorowi prywatnemu.
Zainteresowanie aplikacjami prozdrowotnymi w Europie jest wysokie we wszystkich badanych krajach. W Polsce osoby skłonne do instalacji kolejnej aplikacji stanowią niemal 9 na 10 badanych, a zainteresowanie nowymi aplikacjami zdrowotnymi zgłasza 77% ankietowanych. Średnie zapotrzebowanie na innowacje cyfrowe wspierające zdrowie i dobrostan przekracza 60% populacji badanych krajów. Największe zainteresowanie digitalowymi produktami prozdrowotnymi odnotowano w Turcji i Słowacji, gdzie osoby zainteresowane stanowią ponad 90 proc. uczestników ankiety. Najmniejsze zapotrzebowanie deklarują z kolei Francuzi oraz Niemcy.
Źródło: Deloitte