Polska intensywnie rozwija się jako ważny gracz na rynku żywności wegańskiej. Przewidywana globalna wartość tego rynku przekroczy 162 mld dol. w 2030 roku. Obecnie zajmujemy szóste miejsce wśród europejskich rynków produktów roślinnych.
W obliczu narastającego kryzysu klimatycznego, Polacy i firmy coraz częściej wybierają ekologiczne opcje żywieniowe. Woda staje się coraz cenniejsza, dlatego ekologiczne jedzenie i napoje to wybór coraz bardziej widoczny.
Badania pokazują, że Polacy coraz częściej sięgają po roślinne zamienniki, jest to już stały trend żywieniowy. Produkty wegańskie z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością i dlatego jako marka, posiadamy wyłącznie takie w swojej ofercie. Coraz więcej konsumentów zwraca też uwagę na to, czy dana firma dba o ekologię, a kolejne lata przyniosą nam jeszcze więcej zdrowej żywności – uważa Kateřina Navrátilová, CEO Waterdrop CEE.
Na całym świecie jest już około 79 mln wegan, a ta liczba nadal rośnie. W Polsce również zauważalny jest dynamiczny wzrost zainteresowania żywnością wegańską. W ciągu lat 2020-2022 wartość rynku detalicznego roślinnych alternatyw wzrosła o 125 proc. Badanie przeprowadzone przez Mintel pokazuje, że 44 proc. Polaków ograniczyło spożycie mięsa ze względów zdrowotnych, a 23 proc. zrezygnowało z mleka krowiego.
Dane The Good Food Institute Europe są jednoznaczne. Sprzedaż roślinnych alternatyw dla produktów pochodzenia zwierzęcego wzrosła w 2022 roku o średnio 17 proc., zdobywając 15 proc. udziału w całym rynku mięsa. Napoje roślinne stanowią 10 proc. sprzedaży mleka, a ich cena spadła o 3 proc., w czasie gdy tradycyjne mleko podrożało o 27 proc. Mięso i nabiał generują 75 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych związanych z produkcją żywności. Dlatego firmy, w dążeniu do ochrony środowiska i zaspokojenia potrzeb konsumentów, oferują coraz więcej wegańskich produktów.
Źródło: Materiał prasowy