Zaufanie to podstawa każdej relacji biznesowej. To ono pozwala na owocną współpracę, budowane na solidnych fundamentach. Jednak w praktyce nie zawsze tak się dzieje.
Z najnowszego badania Rzetelnej Firmy wynika, że aż 43% przedsiębiorców doświadczyło w ciągu ostatnich 6 miesięcy nieuczciwości ze strony swoich partnerów biznesowych. Najwięcej takich przypadków dotyczy branży budowlanej (63%) oraz transportowej (51%).
Tym, co odróżnia biznes od normalnego życia w kwestii zaufania, są narzędzia. W biznesie zaufanie trzeba skalować. Pojawiają się recenzje i opinie. Operujemy w oparciu o czyjąś reputację lub wizerunek. Deficyt zaufania jest jednym z pierwszych klocków domina, które przewracają się na początku kryzysu, a także ostatnim, który z powrotem się odbudowuje na końcu problemów. Pozbycie się miana nieuczciwego kontrahenta może zająć lata, o ile w ogóle będzie to możliwe. Jeśli zaś nawet w obliczu kryzysu zachowamy dotychczasowe wartości i jakość obsługi, nasi klienci zostaną z nami na dłużej – mówi Andrzej Tucholski, psycholog biznesu.
Ankietowani wskazali, że najczęściej spotykają się z następującymi nieuczciwymi praktykami:
- nieterminowa realizacja zleceń (35%)
- opóźnione płatności (34%)
- utrudniony kontakt (31%)
Problemy z nieuczciwością nie dotyczą tylko dużych firm. Mikrofirmy najczęściej spotykają się z nieterminową realizacją zleceń (35%), co może mieć dla nich poważne konsekwencje. Oczywiście, nie wszystkie relacje biznesowe opierają się na nieuczciwości. Aż 80% przedsiębiorców deklaruje, że doświadczyło rzetelnego zachowania ze strony swoich kontrahentów w ciągu ostatnich 6 miesięcy.
Źródło: Kaczmarski Group