Rekordowa liczba polskich firm planuje w tym roku przyznać swoim pracownikom świąteczne premie i benefity. Wzrost ten może być związany z inflacją i presją płacową.
Według badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstad we współpracy z Gfk, w nadchodzącym Bożym Narodzeniu ponad połowa polskich przedsiębiorców planuje przekazać pracownikom premie okolicznościowe (51 proc.). To o 6 proc. więcej niż w roku 2022.
Popularność drugiej na liście najczęstszych gwiazdkowych inicjatyw, czyli wigilii firmowej, również rośnie. W tym roku na takie spotkanie zdecydowało się 48 proc. firm, o 5 proc. więcej niż przed rokiem.
Nieco więcej niż co trzeci przedsiębiorca (32 proc.) planuje upominki dla pracowników i ich rodzin. W tym roku popularność tego rodzaju benefitów wzrosła najmocniej, bo o 9 p.p. Wyprzedziła tym samym bony towarowe, których popularność spada od dwóch lat. Z bonów skorzysta 29 proc. przedsiębiorców.
Z kolei co piąty szef chce w ramach świątecznych inicjatyw zaproponować załodze wzięcie udziału w akcji charytatywnej. Natomiast w co dziesiątej firmie nie przewiduje się żadnych form gwiazdkowych benefitów.
Wyraźną tendencję wzrostową widać też w wartości świątecznych inicjatyw. 30 proc. firm chce przeznaczyć świadczenie o wartości powyżej 500 zł na osobę. Do wzrost o 9 proc. w porównaniu do 2022.
Liczba pracodawców, którzy chcą przeznaczyć na ten cel od 300 do 500 zł, również nie jest mała (29 proc.). Tak jak i w poprzednim roku najmniejszy odsetek firm deklaruje przeznaczyć na jedną osobę mniej niż 50 zł (2 proc.).
W przypadku premii okolicznościowych, 83 proc. firm deklarujących ten rodzaj bonusu, przyzna go wszystkim zatrudnionym. Z kolei 90 proc. firm planujących bony podarunkowe przyzna je wszystkim pracownikom. Wysokość bonów czy premii jest zazwyczaj uzależniona od stanowiska lub działu.
Wnioski
Wzrost liczby firm, które planują świąteczne premie i benefity może być związany z kilkoma czynnikami. Po pierwsze, inflacja powoduje, że pracownicy coraz bardziej doceniają dodatkowe środki finansowe. Po drugie, rosnąca presja płacowa zmusza pracodawców do szukania sposobów na utrzymanie pracowników w firmie.
Wzrost wartości świątecznych inicjatyw to również pozytywny sygnał dla pracowników. Świadczy on o tym, że pracodawcy doceniają ich pracę i zaangażowanie.
Źródło: Randstad