8.6 C
Wrocław
sobota, 26 kwietnia, 2025
Strona głównaEdukacjaSztuczna inteligencja w edukacji. Szansa czy zagrożenie?
reklama

Sztuczna inteligencja w edukacji. Szansa czy zagrożenie?

-

Nauczyciel Roku 2021 Dariusz Martynowicz podczas webinaru, który zorganizowała firma ClickMeeting nakreślił wizję edukacji przyszłości.

Czego się dowiadujemy? Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem, ale i partnerem w nauczaniu.

Edukacja 4.0 – człowiek kontra maszyna?

Badanie ClickMeeting z 2023 roku pokazuje, że Polacy są coraz bardziej otwarci na nowe technologie w edukacji. 47% respondentów uważa, że korepetycje i zajęcia online mogą być równie skuteczne jak te tradycyjne. Jednocześnie 31% badanych twierdzi, że nauka zdalna nie jest tak efektywna.

Naszym zadaniem jako nauczycielek i nauczycieli jest sprawienie, aby sztuczną inteligencję wykorzystać efektywnie oraz uczyć młodych ludzi rewizji tego, co jakakolwiek maszyna nam generuje. Dlatego, że jeśli nie ma rewizji, nie ma krytycznego myślenia, to zanika zdolność rozumienia. Tam, gdzie zanika myślenie i przyjmuje się fakty z góry, tam pojawia się duża przestrzeń na manipulację. W całym zjawisku sztucznej inteligencji potrzebne jest stanowisko nauczyciela, który nie będzie wyłącznie straszyć, ale pokaże też różnego rodzaju szanse i możliwości, z których my jako nauczyciele i uczniowie możemy korzystać – powiedział Dariusz Martynowicz, Nauczyciel Roku 2021.

AI – wróg czy sojusznik nauczyciela?

Dariusz Martynowicz uważa, że sztuczna inteligencja nie powinna być postrzegana jako rywal człowieka, ale jako narzędzie do rozwijania umiejętności niedostępnych dla maszyn. Stwierdził również, że rywalizacja z maszynami jest skazana na porażkę. Zamiast tego edukacja powinna skupić się na kształtowaniu umiejętności takich jak krytyczne myślenie, empatia i kompetencje społeczne.

AI w praktyce – przykłady zastosowania

Webinar obfitował w praktyczne przykłady wykorzystania AI w edukacji. Prelegent zaprezentował m.in. wykorzystanie chatGPT do interaktywnych lekcji, tworzenie angażujących materiałów edukacyjnych z pomocą aplikacji opartych na sztucznej inteligencji, a także generowanie obrazów i treści w atrakcyjny dla uczniów sposób.

Badanie ClickMeeting pokazuje, że Polacy są podzieleni w kwestii e-podręczników. 31% respondentów uważa, że mogą one zastąpić tradycyjne podręczniki, a 19% twierdzi, że jest to niemożliwe. 39% badanych nie ma wyrobionego zdania w tej kwestii.

Źródło: Materiał prasowy

Masz newsa, pomysł na artykuł, który mógłby zainteresować naszych czytelników? Pisz śmiało na redakcja@forcenews.pl.

reklama

BEZPŁATNE OGŁOSZENIA

Sprzedawaj i kupuj bez rejestracji! Przeglądaj ogłoszenia w swojej okolicy!

Patronat medialny

POLECANE WYDARZENIA