Sztuczna inteligencja szturmem zdobywa biznesowy świat.
Z jej dobrodziejstw korzysta już co czwarty polski specjalista, a entuzjazm dla AI wyraźnie przeważa nad obawami o utratę pracy. Jak wynika z badania Hays Poland, pracownicy dostrzegają w sztucznej inteligencji sprzymierzeńca, a nie zagrożenie.
AI – asystent, a nie konkurent
Badanie Hays pokazuje, że firmy dostrzegają ogromny potencjał AI. Wśród kluczowych korzyści wymieniają wzrost produktywności (57%), generowanie nowych pomysłów (55%) i redukcję błędów (24%).
Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji i modelach językowych najczęściej pełnią rolę wsparcia w pisaniu, służą do parafrazy tekstu, definiowania pojęć oraz tworzenia treści wizualnych. Są to zatem zadania, których celem jest ogólne usprawnienie pracy, ograniczenie ryzyka wystąpienia błędów czy stworzenie bazy do dalszej pracy kreatywnej. Obecnie AI raczej wspiera, niż zastępuje pracowników, natomiast z czasem może to ulec zmianie – zauważa Łukasz Grzeszczyk, dyrektor wykonawczy na region Europy Środkowo-Wschodniej w Hays.
Jednocześnie pracownicy nie obawiają się, że AI odbierze im pracę. Aż 64% badanych nie widzi zagrożenia w nadchodzących zmianach. Co więcej, 40% uważa, że AI nie wpłynie na liczbę dostępnych stanowisk, a 13% spodziewa się nawet lepszych perspektyw zawodowych.
Przygotowani na zmiany
Chociaż sztuczna inteligencja z pewnością zautomatyzuje wiele rutynowych zadań, to jednocześnie stworzy nowe możliwości. Polacy są świadomi nadchodzących zmian i chętnie się do nich dostosowują. Aż 79% badanych chce wziąć udział w programach rozwoju umiejętności związanych z AI.
Przyszłość z AI u boku
Wyniki badania Hays pokazują, że Polacy optymistycznie patrzą na przyszłość pracy z AI. Postrzegają sztuczną inteligencję jako narzędzie, które usprawni ich pracę i otworzy nowe możliwości. Zamiast obawiać się zmian, są gotowi na naukę i wykorzystanie AI do rozwoju swoich karier.
Źródło: