Przyszłość sektora finansów konsumenckich w Polsce będzie ściśle związana z czynnikami regulacyjnymi.
Wprowadzenie unijnej dyrektywy CCD2, obok już funkcjonującej „ustawy antylichwiarskiej” oraz projektowanej ustawy o konsumenckiej pożyczce, stanowi kluczowy element zrównoważonego rozwoju tego sektora.
Rozwój odroczonych płatności i nowoczesne narzędzia produktowe
Z najnowszego badania przeprowadzonego przez EKF Research i Deloitte wynika, że aż 70% rynku dostrzega największą szansę rozwojową w obszarze odroczonych płatności. Te stają się kluczowym elementem struktur płatności, szczególnie w sektorze e-commerce. Warto zauważyć, że coraz większa grupa konsumentów preferuje dostawców oferujących usługi „kup teraz, zapłać później” (BNPL) podczas zakupów online.
Sztuczna inteligencja i machine learning
Drugim istotnym obszarem rozwoju jest wykorzystanie sztucznej inteligencji i machine learning. Eksperci widzą potencjał tych technologii nie tylko w zwiększeniu efektywności obsługi, ale także w potencjalnych zmianach w modelach biznesowych. Istnieje 59% prawdopodobieństwo ewolucji sektora w kierunku nowego typu organizacji. Innowacyjne rozwiązania technologiczne będą generowały niższe koszty jednostkowe oraz dostęp do szerokiej grupy odbiorców.
Inwestycje technologiczne
W szerszej perspektywie, skuteczne inwestycje technologiczne nie tylko zwiększają dostępność i szybkość obsługi, ale także pozwalają na redukcję kosztów jednostkowych. W warunkach ustawowych ograniczeń rentowności, decydują one o zdobyciu przewagi konkurencyjnej.
Nastroje konsumentów na rynku consumer finance plasują się obecnie w trendzie wzrostowym, jednak utrzymanie takich tendencji nie jest przesądzone. Według wszelkich oczekiwań podwyższona inflacja utrzyma się na dłużej. Obecnie może zauważyć jej spadki, ale ten proces w tym roku najpewniej ulegnie zatrzymaniu. Kluczowe wydaje się zatem pytanie, jak na taką sytuację zareagują gospodarstwa domowe i jak będą kształtować się nastroje konsumenckie. Koniunktura jest obecnie wyraźnie lepsza niż w poprzednich dwóch latach. Główne wyzwania dla naszej branży są natomiast w głównej mierze związane z wysoką inflacją i stopami procentowymi, niepewnością geopolityczną czy koniecznością spełniania nowych wymogów regulacyjnych – mówi Marta Fila, członek zarządu AIQLabs, właścicielu marek SuperGrosz i „Kupuj Teraz – zapłać później”.
Rynek finansów konsumenckich rozwija się dynamicznie, przynosząc nowe wartości zarówno dla sektora bankowego, jak i całej gospodarki. Jego kształtowanie zależy od czynników takich jak otoczenie makroekonomiczne, regulacje prawne, innowacje produktowe i usługowe oraz nowoczesne rozwiązania stosowane przez rozwinięte kraje.
Źródło: Materiał prasowy