Wrocław jest największym miastem w Polsce bez połączenia kolejowego z lotniskiem. W 2015 roku PKP PLK rozpoczęło prace nad budową linii kolejowej, ale od tego czasu projekt nie ruszył z miejsca.
Obecnie już 75% trasy kolejowej z centrum Wrocławia do lotniska jest gotowa. W ramach inwestycji powstanie wiadukt nad jezdnią samochodową i tunel pod lotniskiem. Natomiast przejazd koleją z centrum Wrocławia na lotnisko zajmie około 20 minut. Port Lotniczy Wrocław jest położony pomiędzy linią wałbrzyską i legnicką, w linii prostej około 3 kilometrów od obu tych tras. Dlatego też to usytuowanie jest idealne dla kolei.
Dziś lotnisko obsługuje komunikacja MPK liniami 106, 129 (także jako specjalny autobus lotniskowy w weekend) oraz 1 nocna linia autobusowa. Wrocławianie i turyści korzystają też z taksówek i własnych samochodów.
PKP PLK rozpoczęło prace nad studium wykonalności
W ramach prac nad modernizacją Wrocławskiego Węzła Kolejowego, PKP PLK rozpoczęło prace nad studium wykonalności dla połączenia kolejowego do lotniska. Dokument ma zawierać rekomendację w zakresie zasadności budowy.
Wrocławskie władze apelują do Ministerstwa Infrastruktury o przyspieszenie prac nad budową połączenia kolejowego na lotnisko.
Lotniska w Europie są coraz częściej skomunikowane koleją
Unia Europejska sprzyja takim miejsko-lotniskowym połączeniom. UE przyjmuje, że warunkiem stworzenia konkurencyjnego systemu transportowego jest zapewnienie skomunikowania koleją wszystkich europejskich portów lotniczych do 2050 roku znajdujących się w tak zwanej „sieci bazowej”.
Niestety Wrocław jest jedynym dużym miastem w Polsce bez połączenia kolejowego z lotniskiem. Takie połączenia mają już Warszawa, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Modlin (autobusowo-kolejowe), Lublin i Olsztyn. Jeszcze w tym roku oddane zostanie połączenie w Katowicach. Z kolei od 1 października działa połączenie w Rzeszowie.
Szacunki wskazują, że dokończenie budowy linii na lotnisko wraz z uruchomieniem czołowego dworca to koszt około 250 mln zł.
Źródło: UM Wrocław