Wrocławski Teatr Lalek to instytucja z bogatą historią i tradycją, znana z różnorodności swojego repertuaru i nowatorskiego podejścia do sztuki teatralnej.
W wywiadzie z Jakubem Kroftą, dyrektorem artystycznym teatru, i Marią Wojtyszko, kierownikiem literackim, rozmawiamy o specyfice teatru lalkowego, jego wyzwaniach i celach, a także o jego znaczeniu dla rozwoju kultury wrocławskiej.
Czym wyróżnia się Wrocławski Teatr Lalek na tle innych teatrów lalkowych w Polsce i za granicą?
WTL jest teatrem, który zbudował swoją markę przede wszystkim na promowaniu współczesnej polskiej dramaturgii dla dzieci i młodzieży. Zamawia u czołowych polskich dramatopisarek i dramatopisarzy sztuki, które później wystawia na swoich scenach. To są działania, które jeszcze dziesięć lat temu były raczej rzadkością nie tylko na polskich scenach dla dzieci i młodzieży.
![[WYWIAD] Wrocławski Teatr Lalek - instytucja z tradycją i przyszłością](https://forcenews.pl/wp-content/uploads/2024/03/Pieklo-Niebo-Jakub-Krofta.jpg)
Teatr lalkowy wykorzystuje lalki i marionetki jako główne narzędzie wyrazu. Jakie wyzwania artystyczne i techniczne stawia to przed zespołem teatru, zarówno na scenie, jak i za kulisami?
Teatr lalkowy w kontekście współczesnego teatru dla dzieci i młodzieży jest już tylko jednym z wielu środków wyrazu. Klasyczne lalki pojawiają się na scenie obok żywych aktorów lub wcale. Często są zastępowane różnego rodzaju obiektami lub, jak dzisiaj mówimy, animantami. Staramy się, żeby WTL nie stał się skansenem historycznych form, ale prężnie reagował na nowe trendy w teatrze dla dzieci i młodzieży.
WTL jest znany z różnorodności swojego repertuaru. Jakie są główne cele i przesłania, które staracie się przekazać?
Spektakle WTL są w ogromnej większości skierowane do dzieci. Mamy świadomość, że dorośli też pojawiają się na naszej widowni jako rodzice, osoby nauczycielskie lub opiekuńcze. Traktujemy ten fakt jako wyzwanie do rozpoczęcia dialogu międzygeneracyjnego. Jesteśmy przekonani, że teatr jest wspaniałą przestrzenią do wspólnego rozmawiania i przeżywania nie tylko łatwych tematów.
![[WYWIAD] Wrocławski Teatr Lalek - instytucja z tradycją i przyszłością](https://forcenews.pl/wp-content/uploads/2024/03/Odyseja-fot.-Natalia-Kabanow.jpg)
Jakie są najważniejsze inicjatywy edukacyjne prowadzone przez teatr?
W WTL kilka lat temu powstała Pracownia Pedagogiki Teatru, która jest dzisiaj bardzo ważnym elementem działalności naszego teatru. Dzięki aktywnościom, które regularnie prowadzi, dzieci mogą się zapoznać z wszystkimi aspektami sztuki teatralnej. Przy teatrze działa również młodzieżowa grupa teatralna Robimy oraz grupa dziecięca – Wytwórnia. W ich ramach powstają co roku spektakle, których premiery odbywają się na naszych scenach.
W swoich produkcjach odnosicie się do klasycznych dzieł literatury, czy stawiacie na tworzenie nowatorskich, oryginalnych treści?
WTL obok nowej współczesnej dramaturgii wystawia też nowatorskie adaptacje dzieł klasycznych.
![[WYWIAD] Wrocławski Teatr Lalek - instytucja z tradycją i przyszłością](https://forcenews.pl/wp-content/uploads/2024/03/Misiaczek-fot.-Natalia-Kabanow.jpg)
Wrocław to miasto z bogatym dziedzictwem kulturowym. Jakie korzyści i wyzwania wynikają z tego, że teatr znajduje się w tak inspirującym otoczeniu?
Tak jak każdy teatr, także WTL jest częścią tkanki kulturowej miasta, które go otacza. Regularnie współpracujemy z artystami tworzącymi we Wrocławiu. Śledzimy i inspirujemy się działalnością artystyczną innych wrocławskich instytucji kultury. Organizujemy festiwal pod nazwą Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci, którego integralną częścią są warsztaty prowadzone przez wrocławskich artystów.
Teatr lalkowy często wykorzystuje różnorodne techniki wytwarzania lalek i rekwizytów. Jak wygląda proces tworzenia lalek i scenografii?
Bardzo trudno jest odpowiedzieć na takie pytanie w kilku zdaniach. Wizualna strona przedstawienia jest najpierw projektowana przez scenografkę lub scenografa, a potem wykonują ją wysoko wyspecjalizowani rzemieślnicy.
![[WYWIAD] Wrocławski Teatr Lalek - instytucja z tradycją i przyszłością](https://forcenews.pl/wp-content/uploads/2024/03/Kulka-fot.-Natalia-Kabanow.jpg)
Sztuka teatralna ma moc oddziaływania na emocje i wyobraźnię widzów. Które spektakle miały szczególnie silny wpływ na publiczność?
Mamy nadzieję, że wszystkie nasze produkcje mocno pobudzają wyobraźnię naszych widzów. Trudno odpowiedzieć, które bardziej, a które mniej. To jest zawsze sytuacja bardzo indywidualna. Nasi widzowie mają pewnie różną wrażliwość na różne tematy. Generalnie można stwierdzić, że dziecięcy widz jest bardziej wrażliwy niż dorosły i podczas trwania spektaklu rzadziej ukrywa to, co czuje.
Teatr lalkowy ma swoje korzenie w dawnych tradycjach ludowych. W jaki sposób tworzycie nowatorskie przedstawienia?
Wszystko jest kwestią wyboru twórczyń i twórców. Nie narzucamy artystom i artystkom, jakich form mają używać w spektaklach. Zdarza się że ktoś ma ochotę zrobić przedstawienie marionetkowe, a inna osoba nie widzi takiej możliwości. Generalnie osoby twórcze chętnie eksperymentują z nowymi materiałami i technologiami, które pojawiają się na rynku. Dla nas najważniejsze jest to, żeby forma korespondowała z treścią spektaklu, a to czy jest to klasyczna lalka, czy videomapping, jest kwestią drugorzędną.